Vroegàh. Was het toen beter als het gaat om vinden van een nieuwe baan? Dat er veel veranderd is, moge duidelijk zijn. Maar sommige dingen veranderen nooit. Hieronder de 5 dingen die het meest opvallen. 1. De kruiwagen. Zoals dat vroeger heette. Nog steeds één van de beste manieren om die nieuwe baan binnen te halen, al heet het nu ‘netwerken’. Ik moest even de woorden ‘kruiwagen’ en ‘netwerken’ laten bezinken. En eerlijk? Kruiwagen klinkt zo veel vriendelijker. Iemand die je letterlijk binnenrijdt bij je nieuwe werkgever. Klinkt relaxed toch? Ik merk dat heel veel van mijn klanten spontaan een paniekaanval krijgen bij de gedachte te moeten netwerken. De lading is simpelweg te zwaar. Mijn tip: Begin dichtbij huis, mensen die je kent en vertrouwt. Start met koffiegesprekken, klets gezellig bij en vraag of men nog een tip heeft (wat past bij jou, kennen zij nog iemand die jou kan helpen, wil men met je meedenken). 2. De krant. De beste vriend van de baanzoeker van weleer. Nu ben je blij als je 2 vacatures kunt vinden in geprinte media. Met social media, LinkedIn en Indeed zijn we er tegenwoordig toch echt op vooruit gegaan. Alhoewel… Waar we vroeger de krant en misschien nog een vakblad hadden, zijn er vandaag de dag meer dan 2.500 bronnen waar we vacatures kunnen vinden. Hoe weet je dan welke jou de beste banen opleveren? Mijn tip: Ga op zoek naar nichesites. Sites die alleen vacatures hebben in jouw branche of vakgebied. Zo is er bijvoorbeeld een speciale site voor vacatures in het onderwijs, meesterbaan.nl. 3. Big brother. Vroeger wisten werkgevers niets of nauwelijks iets van jou. Tegenwoordig weten werkgevers álles van je! Van welke sites jij vacatures zoekt tot welke apps je gebruikt. En er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar zoekgedrag, zowel van baanzoekenden als werkgevers. Mijn tip: En vooral dat laatste is interessant voor jou. Want als jij weet hoe werkgevers zoeken, dan weet je ook wat jij kunt doen om te zorgen dat jij opvalt en gevonden wordt. Inzicht krijgen in hoe data jou kan helpen? Kijk dan is hier om inzichten te krijgen over hoe je jouw kansen vergroot op deze arbeidsmarkt. 4. CV lay-out en inhoud. Vroeger was alles simpeler. Nou ja, wat CV maken betreft in ieder geval wel. Kekke foto erbij? Hoefde niet. Flitsende lay-outs, story telling en video sollicitaties die Hollywood waardig zijn? Kenden ze niet. HRM had wel wat info nodig om jou te kunnen selecteren, maar wilde vooral een handig overzichtje met juiste contactgegevens, ook handig als het contract opgesteld moest worden. 5. Hét gesprek. Ik weet niet of je als sollicitant wel eens gegoogeld hebt op “cursus sollicitatiegesprek voeren voor recruiters en managers” of “STARR gesprekken voor leidinggevenden”. Man, man, een goed sollicitatiegesprek is tegenwoordig verheven tot kunst. Waar vroeger een manager of recruiter gewoon een goed gesprek wilde voeren, zit er tegenwoordig een hele strategie achter. Hoe zorg je dat je de juiste kennis en competenties uitvraagt. Hoe zorg je dat je iedereen op de zelfde manier beoordeeld. Hoe zorgen we dat iedereen dezelfde kansen krijgt (diversiteit is the key tegenwoordig). Het werven van mensen is een vak wat zich steeds blijft ontwikkelen. En de kunst is om de menselijke maat te houden in al het ontwikkelgeweld van (voorspellende) data, gaming en steeds groeiende verwachtingen van prestaties van ons als mens en medewerker. Verandering is goed maar het kost ook heel wat moeite. Word je daar helemaal gek van? No worries! Klaag er dan maar is lekker op los. Dat is juist ook heel goed voor je. 😉 En jij? Welke verschillen zie jij of welke smeuïge, grappige of heerlijk herkenbare frustraties kun jij delen? Wat wint volgens jou? Solliciteren anno toen of solliciteren anno nu? Deel het en laat ons meegenieten ;). |
Vroeger was alles beter… ook solliciteren
Binnenhalen, Profileren, strategie bepalen,