3 tips om vertrouwen te houden als het steeds weer fout gaat bij het solliciteren

Solliciteren is niet altijd rozengeur en maneschijn. Sterker nog. Solliciteren voelt zo af en toe alsof je keihard een bal tegen je hoofd krijgt…

En toen werd het even zwart voor mijn ogen…

Die bal had ik even niet zien aankomen… En hij ging hard. Snoei hard. Is mijn neus nu wel of niet gebroken hard. Zitten mijn tanden nog vast hard.

Nu kan ik er wel weer om lachen. Het was nl een beetje een domme actie van mijzelf. Ik dacht dat ik een slamm ball vast had. Dat bleek een stuiterbal van 5kg te zijn.

Voor de sporters onder ons, you get the picture van wat er gebeurde. Ik met volle kracht die bal op de grond slammen, al squattend. Die bal met een nog grotere vaart via de grond zo whop vol in mijn gezicht. En toen werd het dus even zwart voor mijn ogen. Mijn gezicht zag eruit alsof ik net met Rico Verhoeven een robbertje had gebokst. Voor wie visueel ingesteld is, het feest was compleet met dikke neus, dikke en gescheurde lip en een lodderige blik in mijn ogen van de (bleek later) hersenschudding.

Het gebeurde vorige week maandag. De dagen daarna ontdekten we hoeveel woordgrapjes je kunt maken over ballen en blauwe gezichtsdelen. Maar ik ontdekte vooral ook de consequenties van de klap voor mijn hoofd. Beeldscherm in wat voor vorm ook: Max 5 minuten en mijn hoofd ontplofte. Alle geluiden leken op standje discodreun te staan en moest ter plekke geëlimineerd worden.

Heel gek, iedereen in mijn omgeving vond het geweldig. Mooi, dan kan ze eindelijk eens niet werken in haar vakantie. Verplichte rust!

En ik wilde mij er wel over opwinden, maar dat ging letterlijk niet want dan kreeg ik hoofdpijn.

Want, ja, in mijn vakantie pak ik zo af en toe een uurtje mijn laptop erbij om de nieuwe inspiratie die ik krijg, uit te werken (in grove lijnen) of wat dingen bij te werken. Dan word ik zo enthousiast, ik kan het dan niet laten. Zo wilde ik mijn nieuwe video advertenties voor het webinar afmaken. Ik wil nog meer waardevolle tips delen en daar alvast een planning voor maken.

Had ik een geweldig idee om je toegang te geven tot (volgens de deelnemers) één van de de meest gewaardeerde én meest verrassendste module, zodat je laagdrempelig kennis kunt maken met de Online Sollicitatie Academie. En bedacht een nieuw groepstraject waarin ik met nog meer persoonlijk contact in 3 maanden jou nog slimmer en sneller naar een nieuwe baan kan helpen (want samen ga je in dit geval sneller én kom je verder ;)).

Loslaten en herpakken

Maar het gaat niet. Dus moet ik het loslaten en accepteren dat het even niet gaat. En ja dat levert mij wat vertraging op en frustratie. Terwijl ik na mijn vakantie zo graag direct weer wilde knallen. Maar nu niet luisteren naar mijn hoofd, betekent langer tobben. En dat is helemaal een no go.

Ik heb een nieuw plan gemaakt. Voor na mijn vakantie. Realistisch, kleine stappen met voldoende rust zodat de hoofdpijn weg blijft, schakel de mensen in die mij kunnen helpen en ga ervoor.

Solliciteren en wat doe je als het fout gaat?

En jij? Wat doe jij als je zoiets overkomt bij het solliciteren naar je nieuwe baan? Oké, de kans dat je precies zoiets overkomt is heel erg klein. Maar dat bijvoorbeeld je laptop zomaar crasht. Dat je ziek wordt. Of dat je merkt dat je jouw verlies van werk of alle negatieve emotie rondom werk en solliciteren je meer energie en tijd kost dan je had gedacht.

Had jij een idee bij hoe het vinden van jouw nieuwe baan, het hele solliciteren er uit zou komen te zien? Maar blijkt de realiteit van het solliciteren weerbarstiger, lastiger, langer duren, stressvoller of kom je er simpelweg niet alleen uit?

Probeer deze 3 tips dan eens om meer uit jouw solliciteren te halen

1. Zorg goed voor jezelf (echt hoor)

Je kunt je verliezen in het vinden van die nieuwe baan en het (soms vele) solliciteren wat er bij komt kijken. Ja, er hangt heel veel van af, financieel gezien, emotioneel gezien, sociaal gezien. Maar als je niet goed voor jezelf zorgt, duurt het alleen maar langer. Dus plan tijd voor jezelf in. Eet gezond, blijf bewegen (gebruik bijvoorbeeld de Ommetje app), slaap voldoende, zorg voor routine in je week en vier je successen, hoe klein ze ook zijn. Oh en nog een tip, ik volg Charlotte Labee al een tijdje op Instagram, en zij geeft super interessante informatie over gezond leven en de werking van ons brein.

2. Maak een plan (vooral lekker praktisch)

Onderzoek wijst uit dat, met een plan, mensen veel meer kans hebben dat het doel ook echt behaald wordt. Stel jezelf daarom dat (realistische) doel en plan het! Bedenk wat je nodig hebt, wat je te leren hebt en wie je daarbij nodig hebt om de juiste dingen te doen. En maak dat plan, simpel en realistisch, met kleine stapjes. Met daarin natuurlijk ook de dingen die je nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen.

3. Voer je plan uit (ga met die banaan!)

 Stel de juiste prioriteiten om te zorgen dat je jouw plan ook echt gaat uitvoeren. Maak een planning voor de komende maanden met daarin je tussentijdse doelen en werk wekelijks jouw planning uit van wat je moet doen om die tussentijdse doelen te behalen. Zorg voor die stok achter de deur als je die nodig hebt. Vertel mensen wat je nodig hebt, zeg nee met respect tegen dingen die je niet helpen jouw doel te behalen. Nog meer tips om gestructureerd te solliciteren? Je vindt ze hier.

En als het even niet gaat zoals je gepland had? Haal een paar keer diep adem, schud het van je af en stel je planning bij waar nodig.

You got this!

Hartelijke groet,
Nicole

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kan de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>